Pályázati összefoglaló

NTP-MTI-14-0106

A Nemzeti Tehetség Program pályázata 2015. február-június.

Fény-árnyékhatás, informatikai-tervezési kompetenciafejlesztés a 3D nyomtatás megismerésével.

Résztvevők: a BRI szakképzős növendékei

A technológiai fejlődés követése, tanulóink szakmai informatikai ismeretek iránti igényének kialakítása a szakképzés alapkövetelménye. A Budai Rajziskola komoly erőfeszítéseket tesz ötvös, fotós, grafikus diákjainak továbbtanulásra való felkészítésére, a szakmai kihívások teljesítésére. A tavalyi év iskolai beruházása a 3D nyomtató beszerzése volt, mellel a tervezés-modellezés lehetőségeit kívántuk bővíteni, egyben közelíteni a művészeti egyetemek elvárása, az újabb technológiák megismertetése felé. A pályázat lehetőséget adott tanárainknak és diákjainknak is a 3D nyomtatás technikai megismerésére, külső szakemberek bevonására, a kísérletek anyagszükségletének biztosítására, a Fény Nemzetközi Éve projekttel való összekapcsolásra. A bemutatókon így komplex képet tudunk nyújtani más iskoláknak is az innovatív folyamatról, és a Fény évéhez kapcsolódó tevékenységünkről.

A tehetséggondozás egyik legfontosabb módszere a művészetoktatásban a „helyzetteremtés, a diákok helyzetbe hozása”. A kiemelkedő képességű diákok érdeklődését és teljesítményét is erősíti, ha a szokásos iskolai feladathelyzetektől eltérő közegben dolgozhatnak. A technikai kompetenciák, az új technológiák felfedezésével egy ilyen feladatban természetes módon kapcsolódnak a közös projekttervezési, prezentációs készségek fejlesztéséhez, és észrevétlenül alakítják az interperszonális képességeket. Az ötvös és grafikus tanulók a 3D technikák megismerésében és alkalmazásában voltak a legaktívabbak – az áttört szerkezetű formák kialakításával formakísérleteket folytattak, a Cinema 4D grafikai program használatát tanulták. A fotósok fény-árnyékhatások kísérleteivel, különféle bevilágítású fotók és fotogramok készítésével kísérleteztek. A Fény éve programelemeként, a grafikusok a Fény éve plakátok tervezésével tették teljessé a folyamatot. A kisebb csoportokban történő munkába a külső meghívott előadók és konzulensek (Lipóczki Ákos a MOME Design Intézet Tárgyalkotó Tanszékének vezetője, Hajdu Gáspár XORXOR, Szabó Péter Gigamax Kft.) hoztak új gyakorlati ismereteket és kísérleti felvetéseket. A 3D technológia olyan formaképzést tesz lehetővé, amely a hagyományos modellező módszerekkel nem, vagy csak nehezen hozható létre. A formák áttetszősége, fényáteresztése, az áttört részek vetett- és önárnyékai különleges hatásokat keltenek. A Fény évéhez kapcsolódva, a látvány oldaláról is nagyon sokféle új kifejezés kereshető. A fény nemcsak optikai jelenség, a haladás-felvilágosodás szimbóluma is. Az új technika tehát csak kiindulás az általa elérhető újabb képi-formai értékek megtalálásához.

A Fény Nemzetközi Éve program MTA-val együttműködő szervezete a Városmajori Gimnázium, amellyel iskolánknak már több program kapcsán is sikerült élő kapcsolatot kialakítani. A gimnáziumot felkértük a projektünkben való közreműködésre, így a fizika tanáruk (Kertai Helga) segítségével a fényjelenségek tudományos megközelítésére is lehetőségünk nyílt. A program során készült plakátok kiállítására elsőként a gimnázium aulájában nyílt lehetőségünk. A pályázati program ünnepélyes záróeseménye a Barabás Villa Galéria kiállítása, melyet egész nyáron át megtekinthetnek a látogatók. A kiállítás megnyitóról a Hegyvidék Televízió Kultúrpont c. műsora készített képriportot.

Támogatóink:
 
Partnereink:
 

Program plakát letölthető innen.